• Business Challenge

Pressrelease- VINNARE BUSINESS CHALLENGE 2022

MOVING FLOOR AB VINNARE AV BUSINESS CHALLENGE 2022

Gotlandsbolaget Moving Floor tog hem titeln "årets företag" i uttagningen till det exklusiva affärsutvecklingsprogrammet som Business Challenge bedriver sedan 2010 där unicorns som Bico Group och Budbee startat sina tillväxtresor. I uttagningsjuryn satt drygt 60 namnkunniga bolagsbyggare så som Mellby Gård profilen Mikael Helmerson, Rustas grundare Anders Forsgren, Vattenfalls koncernchef Anna Borg, Nordnetägaren Claes Dinkelspiel och Maria-Pia Hope, managing partner på Vinge.

Med sin patenterade teknologi för automatisk rengöring av stall för lantbruksdjur, kor och grisar, minskar Moving Floor inte bara klimatpåverkan utan också preventiv användning av antibiotika som även är det mest lönsamma alternativet för kunden. Studier visar på 30% ökad tillväxt på kalv, 100% arbetsbesparing samt god djurhälsa.

Idag finns Moving Floor på över 100 kommersiella gårdar i Europa och Kanada vilket visat på ”proof of concept” och nu står de inför att skala sitt koncept. En komponent i tillväxtstrategin är att bredda produktutbudet till att omfatta även grisar. Därefter ska tillväxten nås med geografisk expansion till de stora marknaderna i Kina och Brasilien, förklarar Katja Lindvall en av grundarna till Moving Floor.

Det finns i dag otroligt stora marknader där vi precis har påbörjat vår etablering. Kina är ett jättebra exempel, varannan gris kommer från Kina, berättar Kajsa.

Övriga antagna bolag till Business Challenge affärsutvecklingsprogram är;

AirForestry, Oican, Njord Medtech, Nano Textile Solutions, Ella, Nodon och Simpel Transport.

FAKTA OM BUSINESS CHALLENGE

Business Challenge grundades 2010 av Camilla Ljunggren, Hans Stråberg och Fredrik Hillelson och fungerar som de flesta venture capital företag, med ett stort inflöde av startups där de mest spännande företagen med störst potential för tillväxt väljs ut. Business Challenge investerar kunskap, kompetens och kontakter genom sitt unika nätverk av bolagsbyggare. Över 6 000 startups har sökt till Business Challenge genom åren och alumniportföljen är värderad till 51 miljarder där 47% av företagen ägs av kvinnor och 67% av företagen exporterar. Ordförande är Sunit Mehrotra grundare av reklambyrån King. Partners till verksamheten är bland andra PwC, Vinge, Nasdaq, King, Perstorp, Investor och SEB.

PRESSKONTAKT

Business Challenge