15 bolag är utvalda som finalister i Business Challenge 2017

Finalisterna kommer att presentera sina bolag den 10 oktober på Grand Hôtel i Stockholm inför ett 70-tal ledare, experter, investerare och entreprenörer. I juryn sitter bland andra Sunit Mehrotra Grundare & VD King, Hans Stråberg Ordförande Atlas Copco, Anders Forsgren Grundare Rusta, Charlotte Erkhammar CEO Kreab Group, Mats Torstendahl Vice VD SEB, Ann Carlsson VD Apoteket, Karolin Kull Grundare & Marknadschef Mathem, Nicholas Högberg VD & Styrelseordförande Bannerflow, Lena Olving VD & Koncernchef Mycronic och många fler. Vinnarna presenteras under en galamiddag som hålls samma dag i Vinterträdgården på Grand Hôtel.
 
Dessa är finalister i Business Challenge 2017
Dashl

Dashl är en digital hår- och skönhetstjänst som matchar kunder med frisörer, nagelteknologer, makeupartister och skönhetspersonal. Via Dashl kan kunderna se bilder på stylisternas verk och välja prisnivå och därefter matchas med stylister. Kunder kan boka hembesök eller på salong och betalar direkt på plattformen.
 
ShimmerCat
ShimmerCat for Business är det smarta valet för e-handlare som förstår sambandet mellan teknik och affär. Deras banbrytande teknologi revolutionerar den digitala försäljningen via en innovativ it-infrastruktur som ger både snabbare laddningstider och skalbar tillväxt för e-handlaren. Den unika mjukvaran kan prioritera hur innehåll laddas och blir hela tiden smartare tack vare maskininlärning och AI-funktioner. Deras kunder har minskat sina laddningstider från 40% och uppåt, och har samtidigt ökat försäljningen internationellt.
 
Ari.Farm
På Ari.farm kan du köpa, äga och sälja boskap i Afrika och på det sättet tjäna pengar, bidra till ekonomisk utveckling och ta ett socialt ansvar.
Idag hjälper Ari.Farm boskapsuppfödare/nomader i Somalia som har problem att hitta kunder för sina djur under torrperioder. Vi hjälper de att sälja sina djur till kunder från hela världen som investering. Genom deras mobilapp kan köparna bevaka sina djur, sälja och följa verksamheten.
 
Medow
Medow utvecklar innovativa sjukvårsprodukter som tillför glädje komfort och effektivitet med hjälp av färg och design. Medows första produkt ska lösa sjukvårdens problem med otillräckligt fixerade nålar och slangar vid intravenösa behandlingar så som dropp eller dialys. Produkten kallas IV-bracelet och är ett smidigt, bekvämt och lättanvänt armband som patienten bär under behandlingen och som slangen/slangarna fästs på för att hålla dem och nålen på plats under hela behandlingen. Detta gör att patienten kan röra sig fritt utan att orsaka obehag eller komplikationer.
 
Previro
Previro är en kunskapsmäklare som via sin plattform för mikrokonsultationer möjliggör expertisutbyte mellan företag och privatpersoner världen över. Mängden tillgänglig data, brist på tid och ökad globalisering gör det svårt för företag att navigera i dagens informationshav för att tillgodose sig kritisk kunskap. Previro löser detta problem genom att fungera som expertisförmedlare mellan företag, som söker viss information, och individer med matchande expertis. Med ett tio tal etablerade kunder i Norden fokuserar Previro nu på att utveckla sin teknologi för att erbjuda fler innovativa tjänster för mikrokonsultationer och researchsupport via en digital plattform.
 
Tribotextil
Tribotextil AB tillverkar och säljer en nyutvecklad miljövänlig och kostnadseffektiv industritextil som ersätter smörjmedel vid djupdragning och sträckpressning av tunnplåt, som är två mycket vanliga moment inom verkstadsindustrin. Den nya tekniken bidrar till en förbättrad lönsamhet hos verkstadsföretagen, förbättrade arbetsmiljöer och en mer hållbar industri. Utöver detta öppnar tekniken nya möjligheter till att utan smörjmedel pressa artiklar till Medtech & livsmedelsindustrin samt möjliggör torrpressning av titan och aluminiumlegeringar.
 
Eatit
Eatit är den digitala dietisten och kocken som med hjälp av blodprov och artificiell intelligens hjälper människor att förbättra sin hälsa genom individualiserade och skräddarsydda kostrekommendationer och recept. Användarna går till närmaste vårdcentral, tar ett blodprov och får inom 24 timmar svar på hur deras hälsa ser ut och hur de ska göra för att förbättra den. Eatit vill bli hubben för hälsodata där vi ger skräddarsydda rekommendationer för att hjälpa människor att förbättra sin livskvalitet och optimera sin egen hälsa.
 
Trotto
Världens första digitala tjänst för hästsport. Trotto är ett digitalt managementsystem vars syfte är att skapa en enklare vardag för tränare, hästskötare och hästägare. Trotto erbjuder ett helt nytt sätt att hantera information och kommunikation kring hästar.
 
Beleco
Beleco grundades för att möta det växande behovet av flexibel inredning från generationsgruppen millennials. Kunden betalar 5% av möbelpriset per månad istället för att köpa den. Kunden kan när som helst köpa ut möbeln eller byta ut den mot en annan.
 
Anton Frans
Med inställning att förändra konsumtion och att utmana mode till att vara bättre är AntonFrans grundat i tron på medvetna handlingar och löftet om kvalitetsprodukter som överstiger dina förväntningar. AntonFrans kombinerar klassiska solglasögon av hög kvalité med en DoGood känsla genom att 300 kr av varje par doneras till välgörenhet. LookGood DoGood.
 
Acoija
Acoija utvecklar en ny typ av lösning för att rena luft på ett så
effektivt sätt som möjligt. Med denna lösning kan vi rena luft på
ett både tystare, energisnålare och miljövänligare sätt än dagens
alternativ och hjälpa kunderna att spara både tid och pengar.

Insurello
Varje år går miljardbelopp förlorade i outnyttjad försäkringsersättning vid personskador. Det är många som inte förstår sina rättigheter och vanliga försäkringstermer, men framförallt är det långdragna pappersprocesser som gör att många struntar i att fullfölja sin anmälan. När de skadade väl går igenom hela processen missar de ofta okända försäkringar som de direkt eller indirekt betalar för. Därför skapdes Insurello – för att se till att kunder får ut rätt ersättning vid personskador.
 
Snowbox
Snowbox levererar en drastisk förändring till smyckesbranschen genom att erbjuda moderna kvinnor exklusiv tillgång till en roterande garderob av smycken för en fast månadsavgift. Som medlem får man hem en lyxig box med de trendigaste smyckena från kända märken. Man kan mixa, matcha och experimentera med olika stilar och när du är redo för en ny box skickar man enkelt tillbaka smyckena i returkuvertet och din nya Snowbox anländer inom ett par dagar.
Genom att använda en hållbar delningsmodell kan Snowbox erbjuda fler smycken än någonsin förut till en bråkdel av kostnaden att köpa i butik. Access over ownership är Snowbox motto och de beskriver sig själva som Netflix för smycken.
 
Touchize
Den mobila e-handels trafiken ökar explosionsartat och har gått om desktop. Trots det står mobilen fortfarande för en mindre del av den totala försäljningen. 4 av 10 mobila konsumenter har avbrutit sina köp på grund av att webbutiken inte var tillräckligt enkel att använda på en mobil. Här finns det behov Touchize fokuserar på. Touchize ”Drag-2-Buy” teknik ger konsumenten en enklare, snabbare och bättre mobil köpupplevelse och e-handlaren ökar sin försäljning.  Touchize teknik kan enkelt integreras med alla moderna e-handelsplattformar. Enklare mobil handel – helt enkelt.

Finalister Socialt Entrepreprenörskap 2017 i samarbete med PwC

Varje år delar Business Challenge ut utmärkelsen för Socialt Entreprenörskap tillsammans med samarbetspartnern PwC. Finalister i Utmärkelsen i Socialt Entreprenörskap 2017. 
 
DoctorSTD
Doctor STD är en digital ungdomsmottagning och ett nätforum. Målet är att genom professionell rådgivning stoppa spridningen av sexuellt överförbara virus, och genom via vårt medlemsforum motverka det sociala stigma som är en stor orsak till psykisk ohälsa bland unga som drabbas av könssjukdomar. Fokus är rådgivning, upplysning och stödverksamhet på en digital plattform
 
Millijoin
Millijoin vill öka civilkuraget genom att göra det enklare för människor att hjälpa varandra via deras app. Företag, organisationer och festivaler kan alla vara med och bidra för att skapa tryggare miljöer för sina kunder och anställda. Tanken är att skapa ett globalt community av hjälpsamma medlemmar som tillsammans kan göra skillnad och förebygga situationer innan något händer. Detta behövs då våld och sexuella trakasserier blivit ett väldigt stort vardagsproblem runt om i världen. 
 
Kidnovation
Kidnovation är ett innovationslabb som uppmuntrar etablerade psykosociala terapimetoder och uppmuntrar mångfald. Det är enkelt och effektivt, riktat mot skolor och organisationer, och är banbrytande därför att den elektroniska plattformen gör det möjligt att mäta påverkan av metoden.
 
Ari.Farm
På Ari.farm kan du köpa, äga och sälja boskap i Afrika och på det sättet tjäna pengar, bidra till ekonomisk utveckling och ta ett socialt ansvar.
Idag hjälper Ari.Farm boskapsuppfödare/nomader i Somalia som har problem att hitta kunder för sina djur under torrperioder. Vi hjälper de att sälja sina djur till kunder från hela världen som investering. Genom deras mobilapp kan köparna bevaka sina djur, sälja och följa verksamheten. 

Vinnarna annonseras under Business Challenges galamiddag den 10 oktober.

Business Challenge logotyp

Pressmeddelande
Vinnare i Business Challenge våren 2015 blev antistressdryck, läs här!
Näringslivets mäktigaste återinvesterar sina erfarenheter i startups, läs här!
Vinnare i Business Challenge löser ett genant problem, läs här!
Byggbranschen blir digital, läs här!

A Startup Story

Busines Challenge och A Startup Store presenterar svenskt entreprenrskap. Du hittar tidningen här!
Bloggen hittar du här!