Cashewnötter som fixar arbeten i Västafrika
Schyssta Nötter
Visionen:  att sälja Fairtrade-märkta cashewnötter till samma pris som andra leverantörer kan erbjuda. Med hjälp av de klassiska tre F:n (Fools, Friends and Family) lyckades de övertyga marknaden om att det fanns utrymme för ytterligare en cashewleverantör på den svenska marknaden. En Fairtrade-produkt med bas i det sociala entreprenörskapet.

The Smiling Group säljer nötter framställda under schyssta förhållanden i Västafrika, garanterade genom Fairtrade-märkning. Nötterna odlas, skördas samt förädlas i Gambia just för att skapa lokala arbetstillfällen och skickas sedan till Sverige, utan onödiga omvägar eller mellanhänder. The Smiling Group grundades 2012 idag är de fyra anställda i företaget.

Efterfrågan på Smiling Groups cashewnötter ökar och företaget har knutit till sig fabriker i Burkina, Faso och Elfenbenskusten. I samband med det har nötterna också blivit ekologiskt certifierade. Företaget har stängt sin andra emissionsrunda och är nöjda med resultatet. Det har varit viktigt att få in smart kapital, men samtidigt behålla majoriteten av bolaget hos grundarna, Joakim Söderling, Oscar Carlsson, Linnea Söderling och Johan Forshällen.

Deltagare våren 2013

Budbees app projektleder åkerierna
Åk rätt med Budbee
Genom en app revolutionerar företaget Budbee transportmarknaden. De erbjuder ett mobilt fleet-managementsystem i vilket du kan följa transporter i realtid och löpande få notiser kring leveransen. Huvudfokus är att göra det bättre för åkerierna. Blir det bättre för åkerierna, blir det också bättre för transportköparen.

Deltagare 2012

Budbee hjälper chauffören och transportledningen att hålla reda på sina körningar via mobilen och webben. Utvecklat för både större och mindre åkerier i samarbete med transportbranschen. 
Idag verkar företaget primärt i storstockholm. Målsättningen är dock att bli globala.
      -Vi har valt att fokusera på en marknad i taget. När allt fungerar på det sätt vi vill i Stockholm siktar vi på att etablera tjänsten i en annan europeisk stad. Men visst vill vi bli heltäckande i Sverige. Dock lämpar sig tjänsten bäst för städer med minst en miljon invånare.
Den snabba framgången tror medgrundaren Fredrik Hamilton beror på att Budbee utgår från åkeriernas behov snarare än slutkundens. För slutkunden blir det bättre per automatik.

Intimdeodorant
Provocerande eller genialt?
Drömmen om att skapa något eget, och viljan att engagera sig för att förbättra saker har alltid funnits där. Men att benämna det som entreprenörskap är nytt. Systrarna Hasti och Hedieh Asadi startade sitt företag DeoDoc i oktober 2013.

Deltagare hösten 2013

DeoDoc grundades av systrarna Hasti och Hedieh Asadi 2013. Företaget erbjuder Sveriges första läkarutvecklade intimdeodoranter som stoppar oönskad odör från underlivet. Produkterna är skonsamma, allergenfria och anpassade till underlivets pH.
I maj 2014 lanserade DeoDoc sina första produkter, en spray och engångs-wipes som idag finns att köpa på flera apoteks- och hudvårdswebbshoppar. Dessutom uppmärksammades produkten direkt i några av Sveriges största tidningar såsom Elle, Wellness, Dagens Industri och Svenska Dagbladet.

Okomplicerad bokföring
Mobilappen som fixar bokföringen
Alexander Sandström och Fredrik Abrahamsson visste tidigt att de ville starta företag. Fredrik började spara ihop till aktiekapitalet redan i högstadiet. När de båda senare studerade på Handelshögskolan i Stockholm började de tillsammans spåna fram affärsidéer. Alexanders pappa beklagade sig över utläggs- och kvittohanteringen på jobbet och Alexander och Fredrik fick en idé.

Skovik är assistenten som gör reseräkningen åt dig. Skovik tolkar fotograferade kvitton, drar ut information och bokför din reseräkning. Idag använder hundratals företag Skoviks bokföringssytem.
Genom Skoviks system tar motsvarande arbetsinsats tio minuter. Inom ett år efter lanseringen nådde företaget break-even och idag har Skovik några hundra kunder och är lönsamma. Målet är att bli ett internationellt bolag och både Fredrik och Alexander ser sitt företagsbyggande som långsiktigt.
Tillväxten fortsätter stadigt. Skovik började att sälja till mindre företag, men har succesivt fått större kunder. Fredrik berättar att den senaste tiden har intresset från större företag, med ett par tusen anställda och uppåt ökat.

Deltagare 2012

Projektledningssystemet Fieldly.
"Vi förenklar byggbolagens vardag"
Medvinden har varit kraftig för entreprenörerna Daniel Krusenstråhle och Sven Paulin bakom projekledningssystemet Fieldly. I april 2014 visade de för första gången upp den prototyp de arbetat med sedan sommaren året före, och sex pilotkunder fick möjligheten att prova tjänsten. Kort därefter kontrakterade de sin första betalande kund.

Deltagare 2014

Fieldly är ett digitalt projektledningssystem specialanpassat för byggsektorn. Fieldly består av ett desktop-gränssnitt tänkt för arbetsledaren på kontoret, samt en mobilapp som används av medarbetare på fältet.
Systemet, som innehåller verktyg för tidrapporter, faktureringsunderlag, aktivitetsflöden, fältrapporter och mycket mycket mer, ger full kontroll över företagets verksamhet gällande arbetsuppgifter, materialflöden och kostnader. Dessutom genereras total öppenhet mellan arbetsledare, medarbetare och kunder.
Ambitionen och visionen för Fieldly är att på sikt bli ett standardverktyg för för byggbranschen internationellt.
    -Vi vill underlätta byggbolagens vardag och öka transparensen i alla led. Vi vill göra en signifikant skillnad för våra kunder och därmed även för deras, avslutar Sven.

Vi har också
varit med:

...och många fler.